10 nippi, kuidas leida investor oma idufirmale

22. aprill 2016

10 nippi, kuidas leida investor oma idufirmale

COBALTi advokaadibüroo panganduse ja finantseerimise valdkonna partner Kristel Raidla-Talur käis Garage48s Ajujahi kolmekümne parema hulka jõudnud meeskondadele rääkimas, kuidas kaasata raha laenu või omakapitali kaudu.
Tal on suur kogemus rahvusvaheliste tehingute nõustamisel nii ettevõtete ostu-müügi kui finantseerimise, sealhulgas riskikapitali valdkonnas. Mõned viimase aja kogemused on näiteks Ask.fm, Teleport, Pipedrive, Bondora, Taxify.

Koolituse raames tegi Raidla-Talur ülevaate tehingu protsessist, dokumentidest ning võtmetingimustest, millele investorid rõhku pööravad. Advokaadibüroo COBALT on Ajujahi konkurssi pikaaegne toetaja, panustades sealjuures ka meeskondade koolitusse õiguslike nüansside osas.

Kümme praktilist soovitust investoreid otsivale alustavale ettevõtjale:

1. Lihtsalt heast ideest ei piisa

Sul peab olema selge nägemus oma tootest, turust ja sihtgrupist, kellele seda müüa. Ja muidugi vankumatu usk, et õnnestub müüa.

2. Ettevõtte loomine ja kasvatamine nõuab palju higi ja vaeva

Investorite leidmise ja äri õnnestumise eelduseks on valmisolek kogu oma energia ettevõttesse panustada. Üheaegselt mitmes ametis olevad Hunt Kriimsilmad ei ole investoritele meeltmööda.

3. Kõigepealt investeeri oma ettevõttesse ise

Seejärel püüa võita kohalike investorite usaldus. Esimeste ringide investeeringuid ei ole sageli võimalik piiri tagant hankida.

4. Tuleb moodustada tugev meeskond…

… sest investorid teevad oma panuse nii äri kui meeskonna peale. Levinud on arusaam, et keskpärase ideega suurepärane meeskond lööb tõenäolisemalt läbi kui suurepärase ideega keskpärane meeskond.

5. Hoia ettevõtte dokumentatsioon korras

Lepingute sõlmimise korral konsulteeri õigusnõustajatega. Keegi pole sündinud riskiinvesteeringute juriidiliseks eksperdiks. Kogemus käib käsikäes praktikaga ning õigusnõustajatel on vastav praktiline kogemus olemas.

6. Enne investorite juurde minekut…

… tuleb pingutada nii kirjalike materjalidega (mis peavad olema lühikesed ja löövad) kui suulise presenteerimise oskusega. Viimase puhul kehtib tõdemus: harjutamine teeb meistriks.

7. Selgeks tuleb teha võimalikud finantseerimise allikad

Uurida tuleb pealtnäha sarnaste investorite profiili (eelistatud sektor, arenguetapp, asukoht). Igale investorile tuleb läheneda sõnumiga, et just Sinu ettevõte on tema jaoks õige.

8. Hinnang ettevõtte väärtusele peab olema realistlik ja läbi mõeldud

Investorid on kogenud ja põhistamata numbreid ei usuta.

9. Tehingu ettevalmistamisel ja läbirääkimisel tasub kasutada õigusnõustaja abi

Nõustaja aitab investeerimisdokumentatsiooni mõista ja otsustada, millistes küsimustes tasub läbi rääkida. Investorid ei taha ettevõtet üle võtta ega juhtida. Igas lepingupunktis ei maksa kolli näha.

10. Nõustaja kaasamine ei tähenda, et võiksid ise kõrvaltvaatajaks jääda

Investorid märkavad ettevõtja oskust investeeringu kaasamise protsessi juhtida. Idufirma eestvedajad peavad suutma arutelus konstruktiivselt osaleda, sest investorid näevad teie võimet investeerimisdokumentatsiooni tingimuste üle argumenteerida.

Ellukutsuja

Ajujahi kiirendiprogramm ja telekonkurss sünnib avaliku- ja erasektori koostöös ning selle ellukutsuja on EASi ja KredExi ühendasutus.

Ellukutsuja: EAS
Suurtoetajad:

Toetajad: