Vaid sõpradest koosnev tiim ei vii ilmtingimata edasi

Lähtekohaks iga startiva ettevõtte meeskonna kokkupanekul on teadmine, et kõik meeskonnaliikmed peavad tiimi oma x-faktoriga rikastama.

Sageli näeme, et alustavates ettevõtetes on paljud oskused duubeldatud, ent meeskonnas on teatav kriitilise vajadusega teadmine puudu. Miks? Inimlik põhjus – sarnaste inimestega on lihtsam koostööd teha, kuid kas see lähenemine on ilmtingimata parim alustavas ettevõttes nii töökorralduse loomiseks kui efektiivsuse saavutamiseks?

Elisa Ajujahi mentori ja startup-hub’i Idee Garage eestvedajana teab Kertu Kriisk, kuidas panna sõrme õigetele (valu)punktidele ja viia tähelepanu just sinna, kus seda vajaka. Kertu kogemustele tuginedes sai kirja põhiline vundament, millele oma ettevõtte rajamisel mõelda:

  1. Õpi eristama: Väga oluline on kiiresti õppida vahet tegema strateegilistel ja operatiivsetel tegevustel. Kõike ei pea ega saagi ettevõtte juht teha ning mida varem jagatakse ära vastutused ja õpitakse ülesandeid prioriseerima, seda kiiremini saab tiim väärtust looma hakata.
  2. Tee konkreetne plaan: vaata, et sinu to-do-list ei täituks kiireloomulisena näivate igapäevategevustega, mis pikema eesmärgiga tegevustelt rõhu võtavad.

Mõtle, nii – kui pead kohvikut, siis keegi peab nägema nii 2-3 aasta arengusuunda ja selle nimel juba täna samme astuma – analüüsima turgu, muutuvaid kliendivajadusi ja kohtuma strateegiliste partneritega, ent paigas peab olema ka see, kes päeva lõpus nõud peseb ja prügi välja viib. Kuidas kuhjuvaid ülesandeid jagada? Jaota oma list kolmeks:

Strateegilised küsimused – mis on meie ärimudel? Kellele on see suunatud? Kuidas kasvame?
Taktikalised tegevused – milliste konkreetsete tegevustega jõuame oma sihtpunktini? Segmendini, eesmärgini?
Operatiivtegevused – millega on vaja tegeleda iga päev ning mis ei pruugi küll pikaajalist edu luua, ent mille tegemata jätmine võib sellegipoolest saatuslikuks saada. Organiseeri need tegevused vastavalt prioriteetidele ja ära unusta ühegi punkti juures selle vastutajat määrata!

  1. Ümbritse end õigete inimestega: Lähtekohaks meeskonna kokkupanekul olgu teadmine, et iga meeskonnaliige peab tiimi oma x-faktoriga rikastama. Jäta meelde, et lihtne ja sõpradest koosnev tiim ei vii ilmtingimata äris edasi. Ehita tiim nii, et ettevõtte jaoks kriitilistel tegevustel on olemas vastutaja ja ülejäänu osta sisse neilt, kes on puuduoleva kriitilise oskuse juba kokku pannud ja turule teenusena toonud.
  2. Õiglane tasakaal: Ülioluline, ära taha kõike ise teha! Nagu juba öeldud, määra ülesannetele elluviijad, sest vastasel juhul takerdud juhina ja idee autorina liialt pisiasjadesse, mistõttu põled lõpuks juhina läbi, tiim tunneb end võimetuna ja ettevõtte areng ei saa täiskäiku.
  3. Eelarve kontrolli alla: Lihtne tõde on, et oma jõulupuule saad ehteid alati lisada, kuid tugijalg peab olema tugev ja kuusk ise tihe. Ehk siis loobu esialgu kõigest sellest, mis ei ole peamine toote pakkumiseks. Küsi enne investeeringu tegemist oma tulevase kliendi arvamust ja tee pidevalt reality check’e – kas teed toodet, mis tundub ainult sulle hea või arvab nii ka sinu sihtrühm? Lihtne näide, kui arendad toodet autoomanikele, siis oma kliendi arvamuse kuulmiseks ei pea sa tegema meeletuid kulutusi turuuuringuteks. Mine seisa tanklas ja su sihtrühm on sul peopesal. Kiireks mõttevahetuseks klientuuriga, piisab sellestki. Oluline ongi, et tunnetus turu ja selle vajadustega ei jääks liiga kaugeks või liialt staatiliseks. Vastasel juhul võib teha mahukaid investeeringuid, kuid seda valel ajal ja valele segmendile mõeldes.
  4. Fail fast. Ära arva, et ebaõnnestumine on midagi, mida vältima peaks või mida vältida saaks. Pigem tuleks ehitada kultuur, kus restart on OK. Nii julgeks tiim jõuda kiiremini tõdemuseni, kui midagi ei tööta, selleks, et uus kurss valida. Hambad ristis esialgsesse kontseptsiooni armununa ei ole võimalik õnnestuda. Järeleandmisi tuleb teha nii muutunud kliendi vajaduste, konkurentide tegevuse kui ka inimlike eksimuste tõttu, Oluline on võimalikud ebaõnnestumise põhjused enne kliente üles leida, nendest õppetund sõnastada ja vajadusel uus suund kokku leppida.

Kokkuvõtvalt tõdeb Kertu, et olulisim on sõnastada endale alustava ettevõtjana, mis on sinu pikem eesmärk ja kuidas soovid end oma kasutajate silmis positsioneerida. „Need vastused pead ise leidma, selle jaoks ei ole ühtki head veebilehte ega uudiskülge, millelt spikerdada,” märgib Kertu.

Kontakt

Jälgi sotsiaalmeedias

Liitu Ajujahi uudiskirjaga