Ajujahi tulehark Kirsten Virks: kui tuleksin uuesti Ajujahile, otsiksin äripartneriks ühe jääkamaka

29. september 2020

Ajujahi tulehark Kirsten Virks: kui tuleksin uuesti Ajujahile, otsiksin äripartneriks ühe jääkamaka

Eelmisel kahel aastal on Ajujahi projektijuhi ametit hoidnud särtsakas Kirsten Virks. Enne uutele jahimaadele asumist andis ta tulevastele Ajujahilistele intervjuu, kus reetis, mida ta on õppinud Ajujahist viimase 730 päeva vältel.

Mida sa tegid Ajujahi heaks?

Ma olin Ajujahi projekti koordinaator. Vastutasin selle eest, et Ajujahil osalevatel tiimidel oleks kõik hea. Et kõik sujuks. Et me teeks üritusi, mis paneks rahvast ahhetama nagu Metallica kontsert Raadi lennuväljal. Või vähemalt jätaks uusi teadmisi mällu.

Miks sa seda tegid?

Kui sa näed Ajujahi lõppvoore ja võitja välja kuulutamist, saad aru, kui äge see teekond oli algusest lõppu. Kuivõrd huvitavate ideede ja võimsa teotahtega inimesi on nii võistlejate kui korraldajate, koostööpartnerite ja žürii seas. Saad neilt julgust, kontakte ja tunnet, et “maailm on valla – mine ja tee!”

Mida õppisid?

Piire ei ole. Sain aru, et tuleb mõelda julgelt, kellega koostööd teha ja kuidas inimesi mõjutada.

Milline Ajujahi meeskond on sind enim inspireerinud?

Eelmise hooaja tiimide osas veel sõna ei võtaks – las tõestavad ennast mõned kuud. Kui mõelda 2018/2019 Ajujahi peale, siis Ave-Gail Kaskla tuleb kohe meelde. Ta tuli kohale ja ütles, et “Ma tulin võitma!” Mõtlesime tolleaegse Ajujahi kommunikatsioonijuhi Carl-Ruuben Soolepiga, et vot see suhtumine on kõva. Ta ei võitnud Ajujahti, aga oma nõustamisteenusega Võõra Sõbra brändi alt on saanud palju positiivset tähelepanu ettevõtete käest. Ta on südamega asja juures. Kindlasti toon välja ka Ajujahi vilistlased, keda ma ei saanud aidata, aga kellega olen tagantjärgi oma töös kokku puutunud – UpSteam ja FoodDocs. See, kuidas nad on kasvanud ja tahavad edasi kasvada… Oeh (unistavalt – toim). Märgin ära ka eelmise hooaja edukaimad tiimid Aligneri ja Pagerri, kes tulevad hea meelega üritustele kõnelema oma ärist ning visioonist.

Ajujahile tuleb ka tiime, kelle idee paraku ei tööta. Kuidas on nende õppetunnid või su isiklikud “põrumised” seoses Ajujahiga aidanud sul avastada uusi tahke nii ärimaailmas kui iseendas?

Nii enda kui teiste pealt õpib Ajujahis, et iga möödapanemisega muutub järgmine katsetus kiiremaks, sest ei kuluta enam aega asjadele, mis ei tööta või on liiga ebaefektiivsed aja mõttes. Aeg on raha, mida ei saa iial tagasi. Kui esimesel aastal tegin ürituse päevadega, siis teisel aastal suutsin seda teha tundidega. Tiimide puhul tooks välja, et ka Ajujahi TOP10 jõudnud tiimide seast leiab inimesi, kes on tagasi palgatööle läinud, aga kes kordagi ei väljenda kahetsust, et proovisid midagigi korda saata ettevõtte loomises. Ajujahi protsess aitab näha teisi nüansse ka enda varasema või uue tööandja vaatest.

Kui peaksid ise moodustama tiimi Ajujahi jaoks, siis millest või kellest alustaksid?

Ma otsiks inimesi, kes oleks minust erinevad. Ma ei taha endasuguseid inimesi tiimi, sest see kompott tuleks liiga kaootiline ja samaaegselt ühenäoline. Erinevad tugevused ja nõrkused tulevad närvidele kasuks nagu šokolaadikommid raskel esmaspäeval. Sõltub ka ideest. Kui teen äppi, otsin esimesena arendajat. Kui teen toiduäri, siis otsin iseloomuga kokka ja turundusjuhti. Aga partner peab olema iga tiimiga, sest üksi tegutseda on liiga raske. On erandeid, kes kinnitavad reeglit, et kahekesi ja kolmekesi kasvab kiiremini kui üksi.

Kas sa otsiksid süsteemsemat partnerit, kuna sa ise oled kaootiline?

Jaa. Ma olen tulehark, kes vajab jääkamakat. Inimest, kes ütleb mulle pingelisel ajal: “Rahu. Kõik saab korda.”

Millistest teleseriaalidest ammutad äriideid?

Vana hea “Shark Tank”. Siis tead, mida oodata Ajujahilt. Ajujaht on leebe, malbe ja nunnu “Shark Tank”.

Mis ideega tuleksid Ajujahile?

Hetkel sellist miljoni-dollari ideed ei olegi, mis inimesed tormi jooksma paneks. Seda otsin veel. Kunagi ammu osalesin Ajujahil tudengina ideega müüa inimestele hambaharja, mille otsas on hambapasta-minituub. Seda enam teist korda ei esitaks, kuigi just paar päeva tagasi lugesin TechCrunchist artiklit pealkirjaga “It’s actually a good idea” nii et siiski midagi selles idees nagu oli. Inimene õpib kogu elu ja sureb vähem lollina.

Saan aru. Millist ärivaldkonda tahaksid avastada tuleviku-ajujahilisena?

Ma tean, et ma ei tahaks avastada sotsiaalmeediat, mis on üleküllastunud. Üks valdkond on cleantech, mis üha kasvab ja kus tahaks end proovile panna. Ja kui minna veel laiemaks, siis tahaks avastada ärilt-tarbijale ärimudelit, mitte ettevõttelt-ettevõttele. Tahaks teha asju või anda teenust Priidule Koplist, mitte müüa teenust kolmele kontsernile.

Esitan Sulle intervjuu lõppu ühe väljakutse. Oletame, et tuled ideele toota pliiatseid, mis pimedas helendavad ja päevavalges pimendavad su ümbrust.

Nagu Harry Potteri võlukepp?

Just. Kuidas sa kasutaksid ära Ajujahi põhiliste toetajate SEB, Elisa, Maxima ja äriingleid koondava EstBANi mentorid?

SEB võiks anda nõu, kuidas pastakat teha taaskasutatavast materjalist – neile läheb loodus järjest rohkem korda. Elisa võiks anda nõu, kuidas pastakaid ühendada internetivõrku. Maxima võiks panna pastakad müüki oma poekettides. Äriinglid võiks sisendada usku minusse, pakkuda kontakte ja investeerida. Ja kui veel mõelda Ajujahi kui ärikiirendi peale, siis… Alar Kolgi koolituse kasutaks ära, et suuremalt mõelda. Markko Karu aitaks mul pastakaid brändida Apple’i -vääriliselt. Gleb Maltsev aitab mul koostada ideaalset müügikõnet investoritele. Howard Kingston aitaks mul pastakaid turundada üle Euroopa. Ja siis on Riivo Anton, kes aitab mul äripitche investoritega kokku leppida. TRINITI õigusbüroost on Ergo Blumfeldt inimene, kes aitab mul toodet patentida. Muidu hiinlased varastavad toote ära ja panevad selle odavad koopiad müüki AliExpressis.

 

Kontakt