DriveX automatiseerib auto rentimisel sõidukikontrolli

16. jaanuar 2020

DriveX automatiseerib auto rentimisel sõidukikontrolli

DriveX’i esialgne idee kukkus läbi, kuid selle käigus jõuti klientidega suheldes tegeliku probleemini – käest-kätte liikuvate sõidukite kontrollimine. Idufirma tegevjuht Rauno Sigur jagab kust nad tulevad ja kuhu suunas edasi lähevad.

Mis teie idee on? Mis probleemi te DriveX’iga lahendate?

DriveX on automatiseeritud sõidukite inspektsiooni rakendus, et luua läbipaistvust sõidukite kasutamisse. Täna autot rentides tuleb veenduda selle seisundis. Vastutab klient, vahet pole, kas kontrollib auto ise, koos töötajaga või usaldab täielikult talle ettesöödetud pabereid.

Kõige valusam on, et kontroll võib olla aeglane, ebatäpne ning tulemused pole läbipaistvad. Seetõttu on kliendid hakanud ise enne ja pärast renti pilte tegema, et kaitsta ennast rendifirma esitatud nõuete eest, olgu need kogemata või pahatahtlikult esitatud. Teisalt aga ei suuda rendifirma alati tuvastada, kes ja millal autole liiga tegi või mis juhtudel oleks juurde maksmine põhjendatud. Sel juhul peab ettevõte ise kulusid kandma. Lisaks oleme avastanud, et tänane sõidukikontrolli andmete käitlemine pole efektiivne.

Kokkuvõttes genereerib DriveX raporti nii auto visuaalsetest defektidest kui ka näiteks kütusetasemest, läbisõidust ja vajadusel ka veakoodidest. Erinevalt seni turul olevatest lahendustest ei vaja me info kogumiseks eraldi seadet auto külge, vaid tehes koostööd autotootjatega saame vajaliku info tarkvara abil kätte.

Miks ja kellele seda vaja on?

Esmalt autorendiettevõtted, näiteks ka Citybee rendiautod Tallinnas. Kuid vajadus on ka kindlustusettevõtetel, pankadel ja korporatiivklientidel, kellel on rohkem kui 20 autot. Näiteks kindlustuses soovitakse läbipaistvust ja kiiret kahjukäsitlust (klient, kindlustusselts, esindus, töökoda). Pankadel omakorda liisingutaotluse protsessis ning korporatiivklientidel selleks, et paremini oma autoparki hallata. Aga on ka näiteks autojagamise platvorme nagu Autolevi või Turo USAs, kus renditakse inimeselt inimesele ning seal loomulikult soovib autoomanik head ülevaadet ning kaitset.

Kuidas idee alguse sai, mis on selle sünnilugu?

Meie tiim sündis Porsche innovatsioonihäkatonil 2019. aasta veebruaris, kui saavutasime 750 seast 15. koha ja võtsime mõõtu poolfinaalis. Esitlesime oma ideed ka Porsche juhtkonnale, ääretult vinge kogemus. Idee seisnes toona automaatses sõiduki seadmises, et istmed, peeglid, režiimid oleksid iga kasutaja telefoni järgi automaatselt seatavad. Pärast võistlust, suvel, proovisime Porsche häkatonil välja töötatud kontseptsiooni Eesti turul maha müüa ja kukkusime läbi. Selgus, et meil oli “kirss tordil”, kuid mitte “haav, mis vajab ravi” idee. See oli väga põnev moment, sest firmad hakkasid oma tegelikest muredest kirglikult rääkima ning juhtisid meid just sõidukikontrolli vajalikkuseni!

Kas midagi sellist on maailmas tehtud?

Meie konkurendid on täna valdavalt riistvara-startupid, kes on arendanud välja automatiseeritud läbisõidu-kioskid. Kuna antud tehnoloogia on kallis ja orienteeritud väga detailsele ülevaatusele, siis kasutust on nad leidnud turvakontrollides, autode tarneahelas ja tootmises. Aga meie sihtgrupile on riistvaraline lahendus liigne investeering ja ebamugavalt statsionaarne. Tihti pole näiteks lennujaamade autorendifirmades ruumi või võimalust neid paigaldada. Lisaks on konkurentidel kindlustusettevõtted jäänud tähelepanuta.

Meie eesmärk on luua väga skaleeritav ning lihtsasti kasutatav lahendus, mille turule sisenemise barjäär on ülimadal.

Kui suur teie meeskond on ja kes sinna kuuluvad? 

Meie meeskonda kuuluvad tootejuht Valter Läll, arendusjuht Kentti Koppel, disaini eest vastutab Allan Triik ning tegevjuhi rolli täidan mina – Rauno Sigur. Valteril ja Kenttil on pikaajaline tarkvaraarenduse kogemus suurklientidega Net Groupis ning minul ja Allanil laialdane kogemus Cleveronist tehnoloogia disainimises ning skaleerimises üle maailma.

Võiks öelda, et meie tiim on ja jääb väga tehniliseks, paljudel meist on TalTechi taust.

Tunneme teineteist läbi varasema sõpruse või koos töötamise. See on oluline, sest sedasi täiendame teineteist ning oskame koos töötada.

Mida teil praegu kõige rohkem ideega edasi liikumiseks vaja on?

Meie meeskonna mentaliteet on klassikaline “üheksa korda mõõda, üks kord lõika”. Kõige olulisem on defineerida väga täpselt probleem ja seda lahendama hakata. Seejuures on aga oluline see ka kiiresti valideerida ja vajadusel „läbi kukkuda“. Oleme esimese ringi kliendikohtumisi juba eelmisel aastal ära teinud ning nüüd algab teine ring, kus näitame ka demotoodet ja kogume süstemaatiliselt tagasisidet. Toodet arendame ikka klientidele, mitte sahtlisse.

Oma klientide seas näeme, et lõppeesmärgini jõudmiseks tuleb saavutada mitu vaheetappi. Aga just vaheetapid aitavad meil turgu ja kliente paremini mõista ning saada antud ärisegmendi ekspertideks. Eesmärk on ju kasulik toode, mis maksimeerib väärtust.

Kuid aktiivselt laiendame ka meeskonda – fookuses on masinõppimine ning arendajad.

Kas olete seadnud endale ka Ajujahil eesmärke? Kuhu Ajujahi abiga välja jõuda sooviksite?

Meie eesmärk on saada häid kontakte, tagasisidet ning luua raamistik oma meeskonna ja toote lihvimiseks. Võistlus sunnib pingutama ning ennast ületama ja selle eest oleme tänulikud. Loomulikult iga endast lugupidav meeskond tuleb võistlusele ikka võitma. Nii ka DriveX.

Mida te oma ettevõtte arendamisel kõige rohkem kardate?

Karta pole tarvis, hirmudest tuleb üle olla. Teame, et start-up maailmas peab olema paindlik, kriitiline ning kiire nii otsustes kui tegudes. Kirglik vaidlus ja argumentatsioon pole mitte ainult boonuseks, vaid meeskonnas vajalikud. Kõige sellega peab lihtsalt arvestama ja see teebki asja põnevaks – seda palgatööl naljalt ei koge. Kuid kõige olulisem on meeskond ning seetõttu pöörame erilist tähelepanu, et meie omavaheline läbisaamine oleks tulevikus sama produktiivne, lõbus ja äge nagu täna. Kõigil peab sära silmades olema!

Mida järgmise 12 kuu jooksul saavutate?

Kindlasti saame valmis oma esimese päristoote, alustame pilootprojekte nii autorendis kui ka kindlustuses. Peale edukat kogemust ja õpikõverat Eestis, kasutame oma kontakte välismaal ja laieneme turgudele, kus mahud DriveX-i lahendust eriti vajavad. Raha kaasame juhul, kui me seda päriselt vajame ning seejuures teame, et enne peame selleks vajalikud eesmärgid saavutama. Seejuures on meil hea meel, et saame Ajujahil nõu kogenud äriingliltelt, riskikapitalistitelt ja ekspertidelt mobility as a service sektoris.

Kontakt