Woodspot: metsamaterjali hinnainfo pole piisavalt läbipaistev

24. jaanuar 2020

Woodspot: metsamaterjali hinnainfo pole piisavalt läbipaistev

Ajujahi kolmekümne parima tiimi sekka pääsenud pärnakate tiim usub, et ehkki metsandus Eesti majanduse üks olulisematest tugisammatest, on seal võimalik veel palju ära teha. Nii on asunud nad reformima metsamaterjalide ostu-müügi turgu ja arendavad veebipõhist turukeskkonda selle läbipaistvamaks muutmise nimel. Ettevõttel nimeks Woodspot.

Tiimi sõnul käib praegu metsa- ja puiduäri suures osas käsitsi, kasutades e-kirju, exceli tabeleid ja isiklikke kontakte, omamata seejuures terviklikku ülevaadet turul toimuvast ega hindadest. “Praegune turg pole väga läbipaistev ja paljud ettevõtted jagavad enda ostupakkumisi ainult enda partneritele, et konkurendid neid ei näeks. Need pole mitte kokkuleppehinnad vaid üldised pakkumised kõikidele partneritele,” räägib Risto Vaher, tiimi üks kolmest liikmest.

Ehkki metsamüügi turul on tema sõnul olemas palju müügi- ja oksjoniplatvorme, siis ei ole see toimiv lahendus. “Turgu dikteerivad ostjad ja seetõttu tuleb süsteem ümber pöörata ja luua just ostupakkumiste platvorm, mis sobituks turu tegevusega,” selgitab ta. 

Senist süsteemi peavad nad tiimiga ühtlasi ka oma kõige suuremaks konkurendiks, kuna inimeste harjumust ajada asju kirja ja telefoni teel, on keerukas üleöö muuta. Lisaks on senine süsteem ajamahukas ja kulukas, kuna müües materjali kaugemale, sööb transpordikulu ära müügilt saadava tulu. Samal ajal võib palju lähemal olla mõni väike saeveski, kes oleks nõus selle materjali kõrgema hinna eest ära ostma, kuid müüjal puudub selle kohta info.

Tööriist kogu turule

Woodspot on tööriist, mis aitab planeerida metsamaterjalide müüki ja logistikat. Veebiplatvorm koondab kokku info kõigist ostupakkumistest erinevatele metsamaterjali sortimentidele. Lisaks arvutab platvorm välja kõige parema ostja võttes arvesse ostuhinna ja transpordikulu suhte. “Tänu Woodspotile leiab materjalile ostja senisest kümme korda kiiremini,” toob Risto näite.

Woodspoti kliendiks on eelkõige müügiga tegelevad ettevõtted. Kasutajateks metsameistrid, müügijuhid ning logistikud, kes saavad Woodspotis kiire ja tervikliku ülevaate, kuhu tasub enda materjal müüa. Samas huvituvad platvormist ka ostjad, kes saavad hoida ennast kursis turuhindadega ja teha reklaami. “Tänases tuluolukorras on Eestis metsamaterjali defitsiit ja kõik ostjad näevad kõvasti vaeva, et nad oma mahud täis saaks ostetud.” 

Olulise sihtgrupina näeb tiim ka platvormi kasu erametsaomanikele, keda on Eestis kokku 113 000. “Metsa hind on väga tugevas seoses metsas kasvatavate sortimendi hindadega. Praegu saavad metsaomanikud hoida end turuga kursis ühe kuu taguste hinnatrendidega, mis pole tegelikult enam aktuaalsed. Meie pakume regioonipõhiseid hetketuruhindasid, kust tulevad välja ka hinnaerinevused Eesti eri piirkondade vahel” selgitab Risto.

Töö käib

Hetkel käib usin töö platvormi arendamisel ja suhete loomisel ettevõtetega. “Me külastame hetkel iganädalaselt vähemalt kümmet ettevõtet, et neile oma toodet tutvustada, kaardistada ära platvormi nõrgad küljed ja leida võimalikke kliente, kes oleks meil olemas juba enne, kui turule tuleme.” 

Fookuse on suunanud nad hetkel ostjatele, et platvormil esimene liiklus tekitada ja müüjate jaoks atraktiivseks muutuda. Esimene versioon on plaanis valmis saada märtsiks. Hetkel on ettevõtete käest saadud tagasiside positiivne ja 90 protsenti on andnud nõusoleku platvormi kasutajaks tulema. Esimesed kontaktid on juba tehtud ka Lätis.

Sihiks Saksamaa

Eestit peab tiim soodsaks riigiks, kus lahendusega turule tulla. Eesmärk on aga lahendus viia ka teistele turgudele. Toode on Risto sõnul lihtsamini skaleeritav nendele turgudele, kus erametsa osakaal üle kolmandiku koguturust. “Seetõttu tahame viie aasta jooksul jõuda Saksamaa, Baltikumi ja Skandinaavia turule,” lisab ta.

Woodspoti kohta leiab rohkeb infot siit.

Kontakt